Antik yazılı kaynaklarda Apollonia Ad Rhyndakos'un kuruluş tarihi hakkında hiçbir bilgi bulunmamasına karşın, kentte darp edilen síkkeler ve kent genelinde bulunan yazıtlar yardımıyla bir fikir elde etmek mümkün olabilmektedir. G. Hirschfeld, İ.Ö. 450 yılında darp edilen bir sikkeden hareket ederek kentin kuruluşunu İ.Ö. 5. yüzyıla çıkartmaktadır. Ancak bu erken tarihli sikkenin Apollonia'a ait olduğu konusunda şüpheler bulunmaktadır. Çünkü, Karia, Thrakia, Pisidia, Illyria ve Mysia bölgelerinde Apollonia ismiyle anılan birçok kent bulunmaktadır ve bunların síkkeler üzerindeki etnikonlar da birbirine oldukça benzerdir. Kentin kuruluş mitolojisinde, Didymalı Apollon'un öncülüğünde yapılan bir sefer esnasında kurulduğu anlatılmakta ise de, Apollonia'nın adının geçtiği en erken tarihli yazılı belge Milet'de bulunmuştur. İ.Ö. 2. yüzyılın ortalarına tarihlenen bu belgede, koloni kent Apollonia'nın ana kent Milet ile olan ikili ilişkisini yenilemek için bir heyet gönderdiğinden bahsedilmektedir. Bu yazıt aynı zamanda Apollonia'nın bir Milet kolonisi olarak kurulduğuna da işaret etmektedir. Kent, İ.Ö. 218 ve 188 yıllarında bir ara Bergamalıların egemenliğinde görülmektedir. 183 yılında Romalılar tarafından ll. Eumenes'in elinden alınarak Bithynia kralı I. Prusias'a verildiği ve böylece Bergama - Bithynia sınırını belirleyen bir kent konumuna dönüştüğü bilinmektedir. Ancak Apollonia, İ.Ö. 156-154 yıllarında II. Attalos ile Il. Prusias arasındaki savaştan sonra kesin olarak Bergamalıların yönetimine geçmiştir. |
Kentin adı olan Apollonia am Rhyndakos'un İ.Ö. 2. yüzyıldan başlayarak kullanıldığı bilinmektedir. Bu nedenle en azından kentin günümüze ulaşan adının Bergama Kralı Attalos ile ilişkili olduğu düşünülmektedir. Bilindiği gibi Asya'nın kralı ünvanını taşıyan Il. Attalos ile Bithynia kralı ll. Nikomedes Monodous arasında bir savaş olmuş ve II. Attalos`un galibiyeti ile sonlanmıştır. Attalos, bu esnada ölen annesi Apollonis'i Bergama'da büyük bir kutsal alana defnetmiş ve yakınlardaki bir güle annesinin adını vermiştir. "Lacus Apolloniatis" isimli bu gölün Uluabat Gölü olduğu tahmin edilmektedir. Ancak, gölün yakınlarında söz konusu mezarın bulunduğu kutsal alana ait bir kalıntı henüz bulunamamıştır. Apollonia isminin Eumenes ve Attalos'un anneleri Apollonia`nın adı ile ilintili olduğu da ileri sürülmektedir. Ancak, Apollon`un kentin koruyucu tanrısı olması ve burada birtapınağının bulunması şehrin adının Apollonia olarak belirlenmesinde önemli etkenlerden bir diğeri olmalıdır. Anadolu'da bulunan aynı isimli diğer sekiz kentten ayırt edilebilmesi için resmi isim olarak "Mustafakemalpaşa Çayı üzerindeki Apollonia" anlamına gelen "Apollonia ad Rhyndakos" kullanılmıştır. Apollonia isminin ilk olarak Bergama Krallığı döneminde darp edilen sikkelerde görüldüğü de göz ardı edilmemelidir. Bununla birlikte Milet'de bulunan bir dekrette ise (kararname), Apollonia'nın bir Milet kolonisi olduğu ve Attaloslar döneminde kentin Apollonia olarak isimlendirildiği anlaşılmaktadır. Bu nedenle kentin ilk olarak komşu kent Miletoupolis'de olduğu gibi, Milet'in kolonisi olarak kurulduğu tahmin edilmektedir. Apollonia'nın Bergama öncesi dönemine ait herhangi bir yazıt veya sikke henüz bulunmamaktadır. Bu nedenle kentin Helenistik Çağ öncesinde farklı bir isim ile varlığını devam ettirip ettirmediğini bilemiyoruz. En erken tarihli sikkeler İ.Ö. 2. yüzyılın ortalarına tarihlenmektedir. Bundan dolayı Apollonia'nın Attaloslar tarafından İ.Ö. 183 -150 yılları arasında stratejik konumundan dolayı tekrar kurulduğu tahmin edilmektedir. İ.Ö. 1. yüzyıldan itibaren kentte bir zenginleşme gözlenir. Kent sikkeleri üzerindeki betimlerden anlaşıldığı kadarıyla bunda kerevit ticaretinin gelişmesi ve Apollon Kült Alanı önemli rol oynamıştır. Apollonia'nın, Roma İmparatorluk Çağı'nda Asya Eyaleti'nin kurulmasından sonra da Milet'in kolonisi olma özelliğini devam ettirdiği düşünülmektedir. Apollonia'da gümüş ve altın sikke darbı bulunmasa da Roma Çağı'nda özgür kentler statüsüne "civitas libera" sahip olmuş olmalıdır. Özgürlük, kendi içinde bağımsız, ancak dış ilişkilerde Roma'ya karşı bağımlı ve onunla birlikte hareket eden, ayrıca, Asya Eyaleti'ne vergi ödeyen bir kent "civitas stipendíaria" olarak algılanmalıdır. Roma Dönemi'nde Adramytteion (Edremit) mahkeme merkezine "conventus juridicius" bağlı olan on bir üyeden biri olarak görülen kent, bir süre de Kyzikos'a bağlı kalmıştır. Plinius'a göre (naturalist historia, 5, 142), Rhyndakos, Asia ve Bithynia Eyaletleri'nin sınırında yer almaktadır; eğer Odryses-Rhyndakos sınır çizgisi olarak kabul edilirse; Apollonia ile birlikte Odryses'in (Nilüfer Çayı) güneyinde kalan topraklar Asia Eyaleti, Daskyleion ile birlikte ırmağın kuzeyi ise Bithynia ve Pontus Eyaleti sınırları içerisinde kalmaktadır. Apollonia, Efes liman kayıtlarına göre, İmparatorluk Dönemi'nde aynı zamanda bir liman kentidir. Marmara Denizi'ne bağlantı doğrudan Rhyndakos üzerinden sağlanmaktadır. Efes'de bulunan bir başka yazıta göre, yine Apollonia'da İmparatorluk adına liman vergisi toplamayla görevli bir "procurator" (müdür) bulunmaktadır. Artan ticaret hacmi ve İmparatorluğun desteği ile şehirdeki refah seviyesi İ.S. 2. yüzyılda daha da artmıştır. Kentte bulunan iki yazıta göre, İmparator Hadrian (İ.S.117-138),124 yılındaki Mysia seyahatinde Kyzikos'a (Belkıs) giderken Apollonia'ya uğrayıp konaklamıştır. Mysia ve Bithynia'da imparatorun ziyaretinden birkaç sene önce büyük bir deprem olmuş ve bu deprem nedeniyle Nikomedeia, Nikaia ve Kyzikos da dahil olmak üzere büyük hasar meydana gelmiştir. Hadrian, yaraları sarmak üzere kendi hesabından kentlere önemli oranda parasal destek sağlamıştır. Depremde zarar gören kentler arasında Apollonia da yer almış olmalıdır. Nitekim bu tarihten sonra yeni bir imar faaliyeti başlamıştır. Kentin ada bölümünün etrafını çeviren duvarların Merkez Camii'nin arkasında kalan bölümündeki temizlik esnasında bulunan ve sur duvarında devşirme malzeme olarak kullanılan bir sunak üzerinde; İmparator Hadrian için ZQTEP (kurtarıcı) ve KTIETHS (kurucu) sıfatları kullanılmıştır. Bu yazıt imparatorun Apollonia'ya uğradığının önemli bir belgesidir. |